شناسه Doi مقاله:
10.22034/jrr.2022.241511.1749
نویسندگان:
قربان زاده مهدی , شیروانی علی , لکزایی مهدی , علیمردی محمد مهدی
چکیده:
رودلف اتو، دینپژوه معاصر، معتقد بود در تاریخ ادیان، به امر قدسی نگاه اخلاقی و عقلی شده و کمتر از منظر شهودی به آن نگریستهاند. از اینرو، وی این تعبیر را وافی به مقصود ندانست و تعبیر «نومینوس» یا «امر مینوی» را ابداع کرد. در تحلیل وی، یکی از ابعاد مهم در تجربه امر مینوی، عنصر «مهابت» آن است. هدف از این مقاله نشاندادن قوتها و ضعفهای اندیشه رودلف اتو در تحلیل مهابت امر قدسی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اتو نگاه عقلی به امر قدسی را در برابر نگاه شهودی بدان میدانست و میکوشید شهود را اصل قرار دهد. اما از منظر حکمت متعالیه، در شناخت امر قدسی یا خداوند متعال نگاه عقلی در برابر نگاه شهودی نیست، بلکه این دو مبنا با هم هماهنگ و به نحوی مکمل هماند. به نظر اتو، مهابت امر مینوی با دیگر خوفها فرق دارد. این همان چیزی است که پیروان حکمت متعالیه آن را تفاوت بین «خوف» و «خشیت» دانستهاند. نظریه اتو از قبیل ذاتگرایی در برابر ساختارگرایی است.
<strong> </strong>
نمایه نشر:
قربان زاده مهدی , شیروانی علی , لکزایی مهدی , علیمردی محمد مهدی . (2023). مهابت امر مینوی: سنجش دیدگاه رودلف اتو و حکمت متعالیه. پژوهش های ادیانی, 20(10), 313-335 DOI: 10.22034/jrr.2022.241511.1749