شناسه Doi مقاله:
10.22111/jrm.2023.45560.11260
چکیده:
اخیرا در مطالعات فمینیستی، بابی جدید برای بازنگری متون دینی و الهیات در چشماندازی زنانهنگر گشوده شده است. الهیدانان فمینیست، در عین توجه به متون رسمی ادیان، به بحث دربارهی متونی میپردازند که از سوی جامعهی دیندار، معتبر دانسته نمیشود. بدین سان در سنت مسیحی، مجموعهای پنجگانه موسوم به آپوکریفای اعمال رسولان توجه الهیدانان فمینیست را به خود معطوف کرد. نگارش این متون را در سه سده نخست مسیحیت میدانند و در بیان دغدغهی نخبگانی در خصوص نحوهی حضور زنان در جامعهی دینی، نکاتی منحصر به فرد و کاملا متفاوت با سایر متون مشابه را دربردارد. هدف از این پژوهش آن است که بتوان به تصویری روشن از گفتمان نادیده گرفته شده در سالهای آغازین و شکلگیری مسیحیت رسمی رسید و بدین ترتیب به این پرسش پاسخ داد که آیا بر اساس متون دیگر، زنان در سدههای نخستین مسیحیت پیوسته تحت انقیاد ساختار مردسالانه بودهاند یا خیر. از این رو، در پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی شخصیت زنان مطرح شده در این متون از منظر فمینیستی پرداخته شده است و به این نتیجه دست مییابد که این متون زنان را در دو وجه قربانی ـ قهرمان به تصویر کشیدهاند.
نمایه نشر:
سیاهپوش مریم السادات. (2023). جایگاه زنان در آپوکریفای اعمال رسولان از چشم انداز زنانهنگر. مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی, 1(7), 178-196 DOI: 10.22111/jrm.2023.45560.11260