شناسه Doi مقاله:
10.22034/jrr.2021.258844.1800
نویسندگان:
جعفری علی , علیمردی محمد مهدی
چکیده:
شناخت انسان همواره محل توجه مکاتب مختلف دینی، فلسفی و عرفانی بوده است. امروزه اندیشمندان به آیینهای عرفانی بدون شریعت، مانند آیین بودا، توجه دارند و از آن استقبال میکنند. ترواده بودیسم نیز به عنوان قرائتی سنتی از آموزههای بودا، با نگاه فلسفی و عرفانی انسان را تحلیل میکند. تأمل در مبانی انسانشناختی بودیسم شناخت ما از انسان در این آیین را عمیقتر خواهد کرد. بدینمنظور پژوهش حاضر ضمن معرفی مبانی انسانشناختی ترواده بودیسم، در صدد است آن را بر اساس مبانی حکمت متعالیه ارزیابی کند. این پژوهش با استفاده از روش توصیفیتحلیلی در نهایت به این نتیجه میرسد که انسانشناسی بودیسم از جهاتی ناقص است و به برخی از پرسشها درباره مبدأ هستی و فلسفه وجودی انسان پاسخ نمیدهد. بودا با انکار خدا و معرفی انسان به عنوان برترین موجود عالم و همچنین با انکار نفس ثابت، ماهیت انسان را چیزی جز ترکیبی از پنج بخش، یعنی بدن فیزیکی، احساس، ادراک، نمودهای روانی، و دانستگی نمیداند و آنچه به عنوان یک فرد تجربه میشود چیزی جز فرآیند شدن نیست. در انسانشناسی ترواده بودیسم انسان موجودی است که به سبب تولدهای مکرر در زنجیره سمساره گرفتار آمده و با پیوستن به نیروانا به رهایی میرسد.
نمایه نشر:
جعفری علی , علیمردی محمد مهدی . (2022). ارزیابی مبانی انسانشناختی ترواده بودیسم بر اساس مبانی حکمت متعالیه. پژوهش های ادیانی, 18(9), 233-252 DOI: 10.22034/jrr.2021.258844.1800