شناسه Doi مقاله:
10.22034/jrr.2023.314395.1944
نویسندگان:
قناعتیان جهرمی علی , حاج ابراهیمی طاهره , مجتبایی سید فتح الله , محمودی ابوالفضل
چکیده:
تخریب معبد دوم به فروپاشی قوم یهود انجامید و شورشهای پیاپی و شکستهای پس از آن، در حالی که منتظر مسیحای موعود و نجات در آخرالزمان بودند منجر به قتل عام، اسارت و تبعیدشان شد و در نتیجه سرخوردگی و روگردانی برخی یهودیان از دین را به همراه داشت. در این بین، خاخامها برای امیددادن به مردم و نجات دین یهود، روایتهای زندگی پس از مرگ را تحت تأثیر همسایگان زرتشتیشان به شکلی نو تبیین کردند تا این اعتقاد در میان قوم ویرانشدهٔ یهود تقویت شود که ظالمان به سزای اعمالشان میرسند و نیکوکاران و رنجدیدگان پاداش خواهند گرفت. مقایسهٔ متون مذهبی اولیه یهودی، از جمله طومارهای بحرالمیت، با نخستین متون مکتوب یهودی در قرون وسطا نیز تغییر در نحوهٔ بیان عقاید زندگی پس از مرگ، بهشت و جهنم و دوگانههای خیر و شر و خدا و شیطان را تأیید میکند؛ دوگانههایی که پس از تبعید بابلی و تخریب معبد اول آغاز و در دورهٔ پس از تخریب معبد دوم در پی سرخوردگیهای ناشی از شورشهای ناموفق و در زمان تدوین تلمود تشدید شد. این تغییرات را میتوان با توجه به دلایل تاریخی، از جمله مجاورت و زندگی تحت حکومتهای ایرانی، توحیدیبودن ادیان زرتشتی و رفتار ایرانیان با یهودیان در تبعید توضیح داد
نمایه نشر:
قناعتیان جهرمی علی , حاج ابراهیمی طاهره , مجتبایی سید فتح الله , محمودی ابوالفضل . (2023). پیامدهای تخریب معبد دوم بر یهودیت: بررسی اثرپذیری از ادیان ایران باستان پس از این تخریب. پژوهش های ادیانی, 21(11), 231-254 DOI: 10.22034/jrr.2023.314395.1944